
Najczęstsze usterki pompy wody w samochodzie
23 marca, 2020Jednym z najważniejszych elementów składowych samochodu jest pompa cieczy chłodzącej. Jest to istotny element osprzętu silnika, który odpowiada za chłodzenie go. Pompa cieczy chłodzącej jak każda inna część auta może ulec awarii, choć najczęściej jest to skutek zaniedbań.
Warto więc pomyśleć poważnie o tym komponencie. W każdym silniku spalinowym prawie połowa energii powstałej na skutek spalania benzyny czy oleju napędowego jest zamieniana w ciepło. To ciepło, które powstało musi być odprowadzone z silnika systematycznie i prawidłowo, ponieważ w innym wypadku przekroczenie temperatury maksymalnej spowoduje jego uszkodzenie. Za ten proces odpowiada płyn chłodzący, chłodnica płynu i pompa.
Jak rozpoznać objawy awarii pompy chłodniczej?
Pierwszym objawem wskazującym na awarię pompy chłodzącej jest wyciek płynu chłodniczego. Za wyciek ten może być odpowiedzialna uszczelka pompy między jej korpusem, a blokiem silnika, lub uszczelniacz pompy. Oczywiście objawem awarii nie jest lekkie zwilgocenie, lecz regularny wyciek. Wówczas należy wysuszyć mokre obszary i obserwować, czy płyn chłodzący wycieknie ponownie. Jeśli tak, nowa pompa została nieprawidłowo zamontowana lub stara – kwalifikuje się do wymiany.
Drugim objawem, jaki łatwo rozpoznać jest nietypowy hałas, dobiegający z okolic pompy chłodniczej. Zazwyczaj jest to kwestia uszkodzonego łożyska, ponieważ usterka ta może być spowodowana nieprawidłowym montażem paska rozrządu. Kolejną istotną wskazówką są wahania temperatury płynu chłodzącego. Zaobserwować je możemy na wskaźniku we wnętrzu samochodu, lub przy pomocy komputera diagnostycznego. Jeżeli silnik bez większych przyczyn zaczyna się przegrzewać, może to wskazywać na brak wydajności pompy chłodzącej.
Użycie wody zamiast płynu chłodzącego
To jedna z najważniejszych przyczyn awarii pompy chłodniczej i nie sposób o niej nie wspomnieć. To kategorycznie zabronione, gdyż powoduje to zazwyczaj zamarznięcie układu w niskich temperaturach. Woda, to ciecz, która pod wpływem niskiej temperatury zamienia się w ciało stałe i nawet w samochodzie nie sposób tego uniknąć. O ile w lecie jest to jeszcze dopuszczalne, na przykład podczas nagłej sytuacji, gdy płyn chłodniczy się zagotuje, to zimą absolutnie woda nie może znajdować się w tym układzie. Używanie wody zamiast płynu chłodniczego na dłuższą metę, może skutkować wytrącanie się tzw. kamienia kotłowego, a więc osadów, które zaczną zalegać w układzie chłodzenia. Skutkiem tego będzie przyspieszenie procesu rdzewienia elementów metalowych układu, a w skrajnym wypadku doprowadzi to do zatarcia pompy wody.
Jak postępować, by przedłużyć żywotność pompy chłodniczej?
By przedłużyć żywotność pompy chłodniczej należy o nią bezwzględnie dbać. Należy przede wszystkim regularnie obserwować poziom płynu chłodniczego i dbać o jego właściwy dobór. Należy obserwować stan pompy, czy nie ma regularnych wycieków i przede wszystkim stosować się do wytycznych producenta. Nie jest to duży wysiłek, a warto zastosować takie działania, by uniknąć awarii pompy, a co za tym idzie uszkodzeń silnika, co grozi unieruchomieniem go na dobre.